fbpx

Instagram is een social media kanaal waar je als ondernemer niet meer onderuit kunt, want ook jouw doelgroep zit op Instagram. Het aantal gebruikers van Instagram blijft stijgen in alle leeftijden! Een nieuw jaar betekent ook nieuwe trends, uiteraard ook op het gebied van Instagram.

Wat zijn 3 trends op Instagram voor 2019?

1. Authenticiteit
Er zijn steeds meer apps waarmee je gemakkelijk een eigen foto professioneler en creatiever kunt maken. De perfecte en veelal overbewerkte foto’s zijn dan ook volop aanwezig op Instagram. Maar de trend voor 2019 is dat juist de vraag naar authentieke en echte foto’s groeit. De foto die je plaatst hoeft niet meer perfect te zijn. Gebruikers prikken steeds vaker door het perfecte plaatje heen en dit geldt ook voor de stories die je plaatst op Instagram. Naar schatting zijn vier van de vijf grote merken actief met het maken van stories. Het is in 2019 echt tijd voor ieder bedrijf om te beginnen met het plaatsen van stories! Stories zijn makkelijk om te maken en voor een bedrijf is dit dus een lage toetredingsdrempel om hier ook mee te beginnen.

2. Persoonlijk
Je gaat in 2019 steeds vaker zien dat bedrijven zich op Instagram kwetsbaar opstellen en een persoonlijk verhaal delen. Met name voor de kleine ondernemingen is het neerzetten van een echt en menselijk gezicht bij het merk dé manier in 2019 voor het opbouwen van loyaliteit en om mensen aan zich te binden. Een merk met een menselijke factor geeft namelijk vertrouwen en vertrouwen is essentieel voor het opbouwen van relaties. Hoe doe je dit als bedrijf? Plaats foto’s met teksten waarin de volgers het bedrijf en de mensen leren kennen. Ook gaan steeds meer bedrijven in 2019 samenwerken met micro-influencers met een kleinere en loyalere aanhang in een niche doelgroep. Dit in tegenstelling tot het gebruik maken van grote of beroemde influencers.

3. Protest
Het is belangrijk om als bedrijf ergens voor te staan en dit in 2019 consistent online op Instagram uit te dragen. Foto’s met uitgebreide protest teksten worden door bedrijven steeds meer geplaatst. Sta voor iets wat je met elkaar wilt bestrijden. Om te bouwen aan een gesprek en een community rondom je bedrijf, maken steeds meer bedrijven gebruik van een eigen en gemakkelijk te onthouden hashtag. Zo breng je als bedrijf de mensen met een gemeenschappelijk belang samen. Dit doe je ook door minimalistische foto’s te plaatsen en details weg te laten om zo jouw volgers aan het denken te zetten.

Wil je meer weten over Instagram? Kijk dan ook eens bij ons aanbod van Instagram trainingen


Lees meer over Instagram