Waarom een influencerbureau inschakelen? Of kun je het zelf?

15 apr, 2019

Je wil gaan samenwerken met influencers, want het is immers hip en je hoort er steeds vaker succesvolle verhalen over. Vol goede moed Google je een aantal influencers die aansluiten op jouw branche en bekijk je hun blogs en social media kanalen. Zo moeilijk kan het toch niet zijn om deze influencers te benaderen? Je stuurt ze een berichtje en de deal is rond. Een kind kan de was doen. Dus waarom zou je eigenlijk nog een influencerbureau inschakelen? We zullen je de voordelen van het inschakelen van een bureau hieronder uitleggen:

1. HET VINDEN VAN INFLUENCERS

Iedereen kan op Facebook en Instagram kijken en zo enthousiast op zoek gaan naar influencers met een leuk aantal volgers! Maar dit is een waar doolhof vol met duizenden influencers waar je in terecht komt. Al snel zie je door de bomen het bos niet meer….  We zien veel voorbij komen dat een bedrijf met hagel gaat schieten en willekeurig wat influencers selecteert. Natuurlijk schiet je altijd wel een keer raak, maar het zoeken naar de best passende influencers kost ontzettend veel tijd.

2. NIET ALLES IS WAT HET LIJKT

Realiseer je dat niet alles op social media is wat het lijkt. Heeft de influencer vals gespeeld en volgers gekocht? Hoe ga je daar achter komen? Wij als influencerbureau weten precies hoe je dit kunt onderzoeken, maar hiervoor heb je dit een geoefend oog en veel expertise nodig. Het is steeds makkelijker en goedkoper om nepvolgers te kopen en er zijn zeker influencers die deze verleiding niet kunnen weerstaan.

3. DE JUISTE DOELGROEP BEREIKEN

Als het goed is, heb je als bedrijf duidelijk voor ogen welke doelgroep je wil bereiken. Waaruit bestaat dat mooie aantal volgers van een influencer? Het bereiken van de juiste doelgroep is een cruciaal onderdeel van het laten slagen van je campagne. Hoe je moet je dit controleren? Sorry dat we het weer moeten zeggen, maar laten wij als influencerbureau hier nou net erg goed in zijn!

4. DE WEBSITE VAN DE INFLUENCER

Hoe zit het met de website van de influencer? Er zijn talloze factoren die bepalen of een website wel of niet goed scoort. Een website kan er nog zo fancy en gelikt uitzien en een mooi aantal artikelen online hebben staan…. maar ja, je wilt toch weten hoeveel bezoekers er paar maand de desbetreffende website bezoeken. Hoe ga je nu aan deze belangrijke gegevens komen?

5. EEN REVIEW SCHRIJVEN

Iets wat wij veel voorbij zien komen is dat er gekozen wordt om een blogger een review over je product te laten schrijven. In deze blog staat vervolgens een link naar jouw pagina. Zeker een hele mooie manier om met een blogger samen te werken, maar wat laat je de blogger dan plaatsen als tekst in de anchor link? De wat? Dat bedoelen we dus. En voor wat voor link kies je dan? Huh, zijn er verschillen in links dan? Belangrijke vragen die het succes van je campagne kunnen maken of breken terwijl hier vaak niet over gedacht wordt.

6. DE CAMPAGNE EN DE RAPPORTAGE

Wat gaan ze publiceren? Gaan ze het überhaupt publiceren? Op een manier waar je blij van wordt? Houden ze zich allemaal aan de verplichte eisen voor het plaatsen van een gesponsorde post op social media? Huh, zijn er regels voor dan? Dan heb je ook nog de contracten en het controleren van de influencer. De rapportage vergt de nodige kennis van je om die goed op te stellen en zo te weten of het een succesvolle campagne is geweest voor je.

CONCLUSIE

Sorry, we hopen zeker niet dat we je ontmoedigd hebben om aan influencer marketing te gaan doen. Dat is zeker niet de insteek van dit artikel, want wij zijn groot voorstanders van influencer marketing! Er zijn ontzettend veel dingen die je handmatig moet controleren voordat je er zeker van bent dat je de juiste influencer hebt gekozen. Dit uitzoekwerk kost je heel veel tijd en je moet jezelf afvragen of je over alle kennis beschikt om dit te kunnen doen.

Meer weten over influencer marketing? Bekijk hier meer informatie!


Lees meer over influencer marketing