Waarom influencer marketing inzetten als organisatie?

17 mrt, 2019

De vraag die wij als Influencerbureau regelmatig krijgen is: Wat levert influencer marketing nou op? Het is een manier van marketing die een aantal jaar geleden nog niet eens bestond en daarom vinden nog steeds veel bedrijven ‘influencer marketing’ maar een relatief vaag begrip. Er wordt veel over geschreven, zowel positief als negatief. Maar het staat als een paal boven water… influencer marketing is niet meer weg te denken uit onze marketingmix.

WE BEGINNEN MET DE FEITJES:

Onderzoeksbureau NielsenContent en Hellosociety (van New York Times) deelden de volgende gegevens:

  • Content gedeeld door influencers resulteert in een 11x hogere ROI (hierover verderop in het artikel meer)
  • 71% koopt sneller iets vanuit een social media verwijzing
  • 90% van de consumenten vertrouwen een aanbeveling van een influencer
  • Campagnes met micro influencers (5.000 – 50.000 volgers én waar wij hoofdzakelijk mee werken) hebben 6,7 keer meer effect dan influencers met een groter bereik

MAAR WAT ZIJN NU PRECIES DE VOORDELEN VAN INFLUENCER MARKETING?

  • Mensen vertrouwen mensen en geen merken. Er ontstaat vaak een relatie tussen de volger en de influencer, daardoor zijn zij bij het geven van een review geloofwaardiger dan een (online) advertentie
  • Influencers opereren vaak in een niche, je bereikt daarom tegen lage kosten de juiste doelgroep
  • Influencers kunnen jouw oren en ogen zijn. Heb jij vragen aan je doelgroep of wil je ze laten meedenken over jouw merk, een influencer kan voor antwoorden zorgen
  • Door het inzetten van influencer marketing krijg jij meer traffic op jouw website vanuit diverse social media kanalen (vindt Google leuk). Maar ook krijg je meer traffic doormiddel van linkbuilding, blogs van andere websites die linken naar jouw website (vindt Google nog leuker)
  • Influencers staan dichtbij jouw doelgroep en influencers hebben vaak hun eigen stijl. Ze hebben een unieke en andere blik op jouw merk en leveren content aan waar jij inspiratie uit kunt putten
  • Dankzij het imago van de influencer als expert op een bepaald gebied kunnen influencers jouw merk de juiste uitstraling geven en je imago een enorme boost geven. Zelfs de sufste schoentjes staan hip bij een hipster

IS INFLUENCER MARKETING MEETBAAR?

Het woordje ‘influencer’ kunnen we bij het stellen van deze vraag weglaten. Is ‘marketing’ meetbaar? Soms wel en soms niet. Wat het inzetten van advertentie in een magazine of een tv reclame oplevert is lastig te meten. Koppel je een betaalde social media campagne aan je webshop, dan is het makkelijk te meten wat je betaalt per conversie. Dit is is met influencer marketing niet anders.

Via Google Analytics kun je zien hoeveel traffic er van een blog van een influencer naar jouw website/-shop gaat. Ook aantal videoviews is meetbaar. Alleen zegt dit allebei niks over de verkopen. Geef je de influencers een kortingscode die zij mogen weggeven aan hun volgers, dan kun je exact het aantal conversies meten.

VOOR WELKE BRANCHES?

Bij influencer marketing denken we vaak direct aan de lifestylesector. Zit je in de sport-, voeding-, interieur-, of fashion-branche, dan is het een open deur om te starten met influencer marketing. Maar vergeet niet de branches finance, advocatuur, gezondheidszorg en onderwijs. In elke branche zijn er influencers actief en dat maakt het mogelijk om voor iedere branche een geschikte influencer te vinden en influencer marketing in te zetten.

WAAROM NIET ZELF ALS BEDRIJF EEN DEALTJE SLUITEN MET EEN INFLUENCER?

Jij hebt geen idee wat je doet (sorry dit klinkt niet aardig, maar toch is het zo ;-)). Je wilt als merk niet de plank misslaan en negatief in de publiciteit komen. Dit kan gebeuren wanneer je de samenwerking aangaat met een influencer die niet bij je organisatie past. De reacties van volgers op social media zijn dan niet mals. Onze influencers worden vooraf en tijdens de campagne goed gescreend. We letten er op of dat het account niet bestaat uit nepvolgers. En bepalen we vooraf doelstellingen en we meten achteraf. Je wilt als organisatie tenslotte weten wat het oplevert!

Kortom genoeg redenen om influencer marketing in te zetten! Wil je meer weten over influencer marketing? Neem dan contact met ons op en kijk hier voor meer informatie en prijzen!


Lees meer over Influencer marketing