Wat is influencer marketing?

1 aug, 2019

Wat is influencer marketing?

Influencer marketing is een online marketingstrategie die gebruik maakt van de impact van social media influencers. Het gaat om de invloed van personen (= de influencers) op de meningen, emoties en het (koop)gedrag van anderen (= de volgers). Het is een hele effectieve manier om jouw bereik en bekendheid bij een specifieke doelgroep te vergroten. Influencers hebben namelijk invloed op het gedrag en de mening van de volgers. De influencers hebben diverse social media kanalen, zoals Facebook, Instagram, YouTube, Twitter en een website. Al deze kanalen kunnen ingezet worden door de vlogger of blogger (= de influencer) met verschillende soorten content (vaak met persoonlijke boodschappen) zoals foto’s, filmpjes en blogs waarin het merk, een product of dienst wordt getoond.

Wat is de kracht?

  • Influencers zijn momenteel erg populair. Onderzoek toont aan dat consumenten persoonlijke mond-tot-mond reclame vaak toch meer én sneller vertrouwen dan een standaard reclame van een willekeurig bedrijf. Mensen nemen meer aan van iemand die zij beschouwen als een autoriteit of inspiratiebron dan van een reguliere online advertentie van een merk dat ze toevallig zien.
  • Je bereikt met influencer marketing heel efficiënt de doelgroep van jouw merk. Een influencer heeft impact op de mening en het gedrag van een specifieke groep mensen (= de volgers). Met het plaatsen van blogpost of een post op Facebook of Instagram kan een influencer veel mensen bereiken én activeren in de specifieke doelgroep van jouw merk. De volgers hebben immers interesse in de desbetreffende influencer die actief is in de niche van jouw merk.
  • Influencer marketing is mogelijk in alle soorten en maten en voor ieder marketing budget. Er zijn namelijk talloze varianten en mogelijkheden voor samenwerkingen met influencer. Campagnes kunnen precies op maat gemaakt worden, zodat het precies aansluit bij wat en wie jij met jouw merk en campagne wilt bereiken. Je kunt hierbij denken aan een samenwerking op lange termijn of op campagnebasis, campagnes op basis van barter deals of betaald. Zo is er voor ieder bedrijf een passende samenwerking met een influencer uit te voeren.
  • Influencers zijn altijd inzetbaar. Influencers zijn namelijk in elke sector en branche actief, dus ook in de sector van jouw bedrijf. Zo is het mogelijk om voor ieder bedrijf in iedere branche om aan influencer marketing te doen.

Starten met influencer markenting?

We adviseren om niet te starten met influencer marketing omdat het trendy is en je niet achter wilt blijven. Begin met een heldere marketing strategie voor jouw bedrijf en kijk hoe influencers kunnen aansluiten op jouw marketingdoelstellingen. Bepaal vervolgens jouw campagnestrategie door de hulp in de schakelen van het Influencer bureau van de Pak Academie.

Wij denken mee met het gehele proces en zorgen ervoor dat je met influencer gaat samenwerken die bij jouw merk past! Wil je meer weten over influencer marketing? Neem contact met ons op en bekijk onze pagina over influencer marketing.


Lees meer over influencer marketing